piątek 3 lutego 2023

NA CZASIE:

Poprzednie
Następne

ZUS uśmiercił kobietę. Tłumaczy się, że przez pomyłkę, ale czy można ZUS-owi wierzyć? Co na to Urząd Ochrony Danych Osobowych?

218.4K odsłon
18K

Reklama #11

Reklama #12

Reklama #12

Jak informują Nowiny Gliwickie w tamtejszym Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych doszło do karygodnego błędu przy przetwarzaniu danych osobowych. W wyniku złamania RODO ZUS w dniu 27 lipca 2020 uśmiercił kobietę, a co za tym idzie – zablokował jej konto i anulował wypłatę emerytury.

Brzmi jak czarny humor? To niestety rzeczywistość, która dobitnie obrazuje w jak arogancki sposób ZUS podchodzi do RODO i przetwarzania danych osobowych. Z zapytaniem o postępowanie administracyjne zwróciliśmy się do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

ZUS polecił bankowi zwrócić przelaną emeryturę i zablokować konto

Wanda Mizerska, rocznik 1955, mieszka w Gliwicach – podają Nowiny Gliwickie – Jest emerytką. Na 18 sierpnia miała zaplanowany wyjazd do Niemiec. Dzień wcześniej udała się do banku, by załatwić sprawy płatności i przelewów – chciała mieć z nimi spokój podczas pobytu za granicą. Weszła do placówki, jak ministerstwo zdrowia nakazuje – w maseczce, podeszła do okienka i podała dowód osobisty. Normalna sytuacja. Skomplikowała się, gdy pani z bankowego stanowiska zaczęła dokładanie analizować dokument, przyglądać się twarzy, z zaniepokojoną miną zerkać na monitor.

„Może pani zdjąć maseczkę?”, zapytała pracownica banku. Pani Wanda nawet się ucieszyła, bo zakrywanie ust i nosa utrudnia oddychanie. Gdy twarz została odsłonięta, pracownica ponownie przyglądała się klientce, nerwowo badając i dowód, i system bankowy. Wreszcie na pomoc wezwała koleżankę, obie, po cichu, wymieniały uwagi.

„Nie wiem, jak to pani powiedzieć…”, zaczęła delikatnie jedna z pracownic. „Proszę szczerze, wszystko zniosę”, odpowiedziała 65-latka. No i dowiedziała się: system wyświetla jej konto na szaro, jest polecenie z zakładu ubezpieczeń, by zablokować wysłaną na początku sierpnia emeryturę i zwrócić ZUS-owi. Powód: kobieta zmarła 27 lipca.

Pani Wanda, żywa i zdrowa, lecz bardzo zdenerwowana, wpadła do terenowego biura ZUS na Pszczyńskiej, gdzie stał już ogonek petentów, a spotkany przy drzwiach pracownik kazał wziąć numerek i czekać na swoją kolej. Co odpowiedziała, już wiemy, a że była zdesperowana, mężczyzna sam numerek jej przekazał.

– Od pracownicy biura usłyszałam, że muszę sprawę załatwić w oddziale w Zabrzu. Powiedziałam „o, nie, to wy zawaliliście, nie ja, nigdzie się stąd nie ruszę”. No bo niby czemu mam tracić czas i pieniądze na paliwo? I wie pani, okazało się, że jednak można wszystko załatwić na miejscu – opowiada gliwiczanka. – Wróciłam do świata żywych, ale straciłam nerwy, kilka godzin i musiałam na nowo wyrabiać kartę płatniczą oraz zlecać przelewy w banku. Moim zdaniem, to urzędnicy powinni zająć się tym problemem, bez mojego udziału. Przecież nie ja zawiniłam.

W tym wszystkim pani Wanda miała szczęście. Gdyby nie poszła w poniedziałek do banku, nie wiedziałaby, że ją pogrzebano i na drugi dzień miała puste konto oraz problemy na granicy. Do dziś gliwiczanka nie otrzymała od ZUS wyjaśnienia, dlaczego i jak doszło do tej sytuacji. Urzędniczka powiedziała krótko: to pomyłka.

ZUS bagatelizuję sprawę, czyli “nic się nie stało, że Panią uśmierciliśmy, zawiniła Pani Jadzia, sorry”

O wyjaśnienie Nowiny Gliwickie poprosiły Beatę Kopczyńską, regionalną rzeczniczkę prasową ZUS.

– Do błędu doszło z winy naszego pracownika, który, na podstawie złożonego aktu zgonu, dokonał błędnej identyfikacji zmarłej w systemach informatycznych. Imię i nazwisko osoby wskazanej w akcie były tożsame z danymi tej, której niesłusznie wstrzymano wypłatę świadczenia – przyznaje Kopczyńska. – Ubolewamy nad tym, co się stało. To efekt kilku czynników i błędu ludzkiego. W stosunku do winnych wyciągnięte zostały już konsekwencje służbowe.

Czy doszło do przestępstwa przy przetwarzaniu danych osobowych?

Wyjaśnienie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który co do zasady jest (przynajmniej z definicji) instytucją zaufania publicznego ma nadzwyczajny obowiązek przestrzegać zasad przetwarzania danych osobowych. To, że w oddziałach ZUS na terenie całego kraju dochodzi do łamania RODO za które prywatne przedsiębiorstwa mogą dostać miliony euro kary to brutalna rzeczywistość. Doniesienia, jakie otrzymujemy od naszych czytelników niekiedy powodują, że włos się jeży na głowie z przerażenia.

W tej sytuacji jednak doszło do karygodnej sytuacji. Być może nawet nie do samego złamania RODO, a do popełnienia przestępstwa z art 107 RODO przez osobę, która w imieniu i na rzecz Dyrektora ZUS dokonała naruszeń. Rzeczniczka ZUS wyjaśnia, że uśmiercono kobietę dlatego, że miała imię i nazwisko takie samo jak inna osoba. Tylko dlaczego Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonał poprawnej weryfikacji zmarłej osoby po numerze PESEL, albo dacie urodzenia?

Od wejścia w życie RODO minęły już dwa lata. Istnienie nieprawidłowości potwierdził sam ZUS tłumacząc je błędami ludzkimi wynikającymi z dużej skali działalności. Nie wykluczamy, że tak rzeczywiście mogło być, nie usprawiedliwia to jednak w żadnym stopniu złamania RODO w zakresie przetwarzania danych osobowych, tym bardziej, że przez długi czas Zakład – pomimo licznych nieprawidłowości wykrywanych przez ubezpieczonych – nie starał się systemowo rozwiązać tego problemu.

Tak duży podmiot powinien dochować należytej staranności w swojej działalności, aby błędy ludzkie przy przetwarzaniu danych nie dotykały osób fizycznych. W sytuacji, w której tak duży podmiot jak ZUS podejmuje decyzję o uśmierceniu osoby tylko na podstawie zbieżności imienia i nazwiska powinien podlegać wszczęciu przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych postępowania administracyjnego z urzędu.

I to nie tylko w tym konkretnym oddziale ZUS, ale we wszystkich w Polsce. Przypadek Pani Wandy z całą pewnością nie jest incydentem, a można podejrzewać, że praktyką powstałą wskutek nienależytego przetwarzania danych przez osoby, którym upoważnienie do przetwarzania dają poszczególny Dyrektorzy ZUS.

Należy wskazać, że nie tylko doszło do naruszenia RODO w tym Zakładzie, ale też i ZUS wysłał do podmiotów zewnętrznych, a takim jest bank, informację o zgonie, nakaz zwrotu wypłaconej emerytury i polecenie zamknięcia konta bankowego. Mamy zatem do czynienia z sytuacją rozpowszechniania nieprawdziwych informacji powstałych wskutek naruszenia Rozporządzenia RODO. Kobieta musiała podejmować dodatkowy trud i wysiłek aby na nowo ustawiać sobie życie w banku. Takie działanie z całą pewnością daje uśmierconej kobiecie prawo do pozwania Skarbu Państwa o odszkodowanie za naruszenie jej dóbr osobistych.

Z zapytaniem o tę sytuację oraz czy Urząd Ochrony Danych Osobowych wszczął już z urzędu postępowanie w tym ZUS zwróciliśmy się do biura prasowego UODO. Gdy tylko otrzymamy odpowiedź to niezwłocznie o tym poinformujemy.

Czy miałeś do czynienia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i czujesz się pokrzywdzony? Czy czujesz się skrzywdzony decyzjami innych Naczelników, Dyrektorów, albo pracowników ZUS? Może sam doświadczyłeś sytuacji, że ZUS wysyła Tobie ważne pisma na nieaktualne adresy? Chcesz podzielić się z nami swoimi uwagami, zarówno pozytywnymi jak i negatywnymi z tego postępowania? Być może masz uwagi dotyczące innego problemu z ZUS? Skontaktuj się z redakcją pod adresem email: redakcja@czasfinansow.pl

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł to udostępnił go na swoim facebooku, a także polub nasz fanpage na facebooku. Kliknij tutaj.

Co sądzisz na ten temat?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

4 komentarzy “ZUS uśmiercił kobietę. Tłumaczy się, że przez pomyłkę, ale czy można ZUS-owi wierzyć? Co na to Urząd Ochrony Danych Osobowych?”

  1. Za takie coś? kryminał i milionowe odszkodowanie. Dyrektor zus który dał upoważnienie do przetwarzania danych takiemu idiocie powinien zostać wywalony na zbity pysk z roboty i dostać wilczy bilet w budżetówce!

  2. To jest jakaś kpina. Ta kobieta powinna ich pozwać o 100 tysięcy złotych za to oszustwo, a UODO powinien dyrektorowi ZUS wlepić 100 tysięcy kary w postępowaniu administracyjnym, a pracownikowi który osobiście do tego dopuścił powinien wlepić drugie 100 tysięcy kary aby się na przyszłość nauczył przestrzegać RODO!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Powiązanie artykuły

Czy opolanie to kapusie i donosiciele jak twierdzi ZUS?

Sąd Rejonowy we Wrocławiu łamie RODO?

ZUS: 3,1 miliona działalności gospodarczych na PUE dostanie informację o stanie konta płatnika składek

Przedsiębiorcy wściekli na ZUS. Gdy proszą o raty albo umorzenie to urzędnicy brutalnie nimi gardzą, a jak chodzi o długi kościoła to właśnie umorzono prawie 20 milionów.

Toruński ZUS na celowniku prokuratury. Wpłynęło zawiadomienie na prześladowanie chrześcijan przez urzędników.

Tylko w CzasFinansów: ZUS kłamał co do terminowości wypłat L4. Ludzie czekali po 90-180 dni na wpłatę świadczenia chorobowego w 2020 roku. Mamy na to dowody!

Naczelnik ZUS: w ZUS PUE danych nie sprawdzamy. Centrala ZUS: nie przychodźcie, korzystajcie z ZUE PUE.

Przez nadpłatę nie dostaniesz pomocy. Co na to ZUS? “Przedsiębiorcy sami są sobie winni”

ZUS w środku IV fali epidemii wysyła staruszkę w największej grupie ryzyka do oddziału zakładu w innym mieście. Czy tak pracownicy ZUS eliminują rencistów i emerytów?

Poprzednie
Następne

210 odsłon

ZUS: 3,1 miliona działalności gospodarczych na PUE dostanie informację o stanie konta płatnika składek

Ponad 3,1 mln płatników składek może oczekiwać informacji o stanie rozliczeń na ich kontach za 2022 rok. ZUS właśnie rozpoczął ich przekazywanie. “Wiadomość będzie zamieszczona na profilach płatników składek na PUE ZUS” – ogłosił 10 stycznia 2023 roku rzecznik organu rentowego Paweł Żebrowski.

Rzecznik ZUS przekazał w komunikacie, że dzięki informacji na PUE ZUS płatnik, który rozliczał i wpłacał składki w 2022 r. dowie się, czy na jego koncie w ZUS jest nadpłata, niedopłata, czy też saldo zerowe.

Artykuł powstał dzięki naszym czytelnikom, którzy zwracali się do redakcji CzasFinansów.pl w tej sprawie. Jak również dzięki społeczności Pokrzywdzeni przez ZUS oraz Matki kontra ZUS których członkowie pisali do nas w sprawach ZUS. Dziękujemy za wskazówkę, bez waszej społeczności ten artykuł by nie powstał. Jednocześnie zachęcamy do kliknięcia na nazwy społeczności gdyż są to odnośniki do grup facebook – każdy pokrzywdzony przez ZUS, albo szukający pomocy w swoim problemie z organem rentowym może dołączyć i znaleźć tam pomoc i wsparcie innych ofiar, ale i radców prawnych i adwokatów wyspecjalizowanych w ochronie słabszych przed Zakładem Ubezpieczeń Społecznym. Jeśli natomiast czujesz bezradność i chciałbyś, aby nasza redakcja w ramach interwencji dziennikarskiej, anonimowo, opisała Twoją historię to napisz na nasz email: redakcja@czasfinansow.pl prosimy również o kontakt, jeśli prokuratura wszczęła dochodzenie lub śledztwo wobec ZUS po Twoim zgłoszeniu na Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub jego pracowników. Opiszemy tę historię.

“Podamy również, w jakiej wysokości płatnik przekazał wpłaty w roku 2022 i jakie należności rozliczyliśmy tymi wpłatami. Płatnicy, którzy spłacają zadłużenie w ratach, otrzymają informację o kwocie, która pozostała jeszcze do spłaty”

Masz dług. ZUS Cię wykluczy z ubezpieczeń.

“Warto znać swoje bieżące finanse. Bez tej wiedzy trudno prowadzić biznes. Dlatego taka informacja jest przesyłana płatnikom. W przypadku zaległości z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, prowadzący działalność musi liczyć się z tym, że zostanie z tego powodu wykluczony z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego. Warunkiem uczestniczenia w przetargach jest bowiem brak zaległości z tytułu składek na ubezpieczenia”

Masz dług? Niby możesz spłacić w ratach.

“Jeżeli płatnik nie jest w stanie jednorazowo spłacić zadłużenia, powinien złożyć wniosek o rozłożenie spłaty zadłużenia na raty. Więcej informacji na ten temat udzieli każdy doradca ds. ulg i umorzeń. Doradca przedstawi najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia, pomoże wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty. Niewielkie zaległości można również spłacić przez zwiększenie bieżącej wpłaty wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę”

Zwrócił uwagę, że w przypadku nadpłaty płatnik może pomniejszyć kwotę bieżącej wpłaty w najbliższym terminie płatności bieżących składek. “Może też wystąpić z wnioskiem o jej zwrot (wniosek RZS-P). Nadpłatę zwrócimy wyłącznie na numer rachunku bankowego, który jest zapisany na koncie płatnika w ZUS” – dodał Żebrowski.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Tymczasem na Twitterze:

Warto pamiętać, że Baltic Pipe jest odnogą niemieckiego rurociągu i decyzją PiS i Zjednoczonej Prawicy w pełni jest zależny od Niemców… czy jak to mówią politycy PiS… od potomków nazistów… złośliwi internauci: „to nazi pipe” 🤷‍♂️

Ziobro pokazał palec Lichockiej PiS w sprawie ustawy o Sądzie Najwyższym. Teraz Rząd błaga opozycję o ratunek. https://www.czasfinansow.pl/ziobro-pokazal-palec-lichockiej-pis-w-sprawie-ustawy-o-sadzie-najwyzszym-teraz-rzad-blaga-opozycje-o-ratunek/

Tymczasem na Facebooku:

Zobacz nas YouTube:

Reklama #30

Reklama #15

Reklama #16

ALARM CZASFINANSÓW

Chcesz nam podsunąc temat na reportaż? Oszukał Cię urzędnik? ZUS Cię skrzywdził? Policja i Prokuratura zawiodły? Sąd wydał niesprawiedliwy wyrok? Chcesz zwrócić uwagę redakcji na jakąś konkretną sprawę? Chciałbyś, aby redakcja zainterweniowała społecznie w Twojej sprawie? Zgłoś nam ALARM!

Ostatnie artykuły